«Электронные» налоги: дерегуляция или вымывание оборотных средств?

03:08:2015 г.

Реформу податкової системи, на якій наполягає МВФ, представники бізнесу не відчули.

Електронне адміністрування ПДВ та інших податків спрощує умови ведення бізнесу та бухгалтерську звітність, запевняють представники державної фіскальної служби. Натомість експерти стверджують, що нова система змушує підприємців платити податки наперед, а в бізнес-середовищі цю реформу взагалі вважають неефективною.

Голова Державної фіскальної служби Роман Насіров має намір удвічі збільшити заробітну плату працівникам підконтрольного йому відомства. Про це він заявив журналістам під час брифінгу.

«Моєю пропозицією було – збільшити фонд оплати праці Фіскальної служби на 50%, щоб у другому півріччі ми змогли збільшити заробітну плату вдвічі. Ми будемо на цьому наполягати», – сказав він.

Частину коштів, потрібних для такої зміни, Насіров має намір заощадити, скоротивши штат фіскальної служби на 20%.

Підготовка інституційної реформи фіскальної служби є однією з попередніх умов для виділення Україні другого траншу МВФ. Однак головним елементом цієї реформи має стати спрощення системи оподаткування, зокрема – через електронне адміністрування податків, наголошує Роман Насіров.

«Ми в тестовому режимі запровадили електронне адміністрування податку на додану вартість. Ми побачили переваги і недоліки цієї системи, і підписаний президентом закон (щодо адміністрування ПДВ) враховує зміни, які треба внести», – наголошує Насіров.

Електронне адміністрування ПДВ: підприємці заповнюють простіші електронні документи, однак платять наперед

У фіскальній службі говорять про те, що наступним кроком стане електронне адміністрування акцизів. Що ж до діючої системи сплати ПДВ, то зміни до законодавства передбачають, що податківці не будуть застосовувати санкцій за помилки у звітності за період до серпня цього року. Аграрії, зі свого боку, можуть отримувати повернутий ПДВ на свої рахунки, і витрачати на виробничі потреби. А ті, хто надає однакові послуги одному клієнтові регулярно – можуть надавати не сотні податкових накладних, а одну за підсумками місяця.

Те, що податкова система України поступово переходить в електронний вимір, є позитивом, однак окремі особливості електронного «адміністрування податків по-українськи» не йдуть на користь бізнесу, заявив економіст, колишній міністр економіки Володимир Лановий.

«Електронні механізми є необхідними, це європейська та світова практика. Однак дискусійним є саме авансовий принцип сплати ПДВ. До того ж, ця попередня сплата податку на додану вартість одразу зараховується на урядовий рахунок, тож із поверненням цих коштів можуть виникнути труднощі. Підприємство вносить гроші в рахунок податку наперед, тому воно вимушено зменшує розмір своїх обігових коштів», – підсумовує експерт.

Те, що електронне адміністрування податків в Україні спрощує життя бізнесу – ілюзія, доводить керівник адвокатської компанії, що спеціалізується на захисті прав бізнесу, Дмитро Йовдій.

«Легше не стало, – каже він. – Бо електронне адміністрування – це зарегулювання бізнесу. Насправді планували збільшити надходження до бюджету, але робили це під виглядом спрощення сплати податків. Не досягли ні однієї мети, ні іншої. З іншого боку, раніше підприємці користувалися конвертаційними центрами, але вони працюють і зараз. Електронне адміністрування ПДВ не стало їм на заваді».

Однією з причин такого стану Дмитро Йовдій вважає зацікавленість у роботі конвертаційних центрів частини нинішніх урядовців.

Між тим, за минулі півтора року Україна піднялася на декілька позицій і посіла 96-е місце серед країн світу в рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business-2015. Автори цього та інших подібних рейтингів наголошують, що зміну українських позицій викликала, зокрема, певна лібералізація податкового режиму.

Радио Свобода