Нова концепція функціонування СМКОР

10:01:2018 г.

З 1 липня 2017 року запрацювала Система автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків (СМКОР). Враховуючи високий рівень корумпованості державних інституцій і зокрема, Державної фіскальної служби, використання автоматизованих ризик-орієнтованих систем є єдиним правильним і ефективним інструментом виявлення схем уникнення від сплати податків.
Принциповою вимогою експертів групи Податкова реформа Реанімаційного Пакету Реформ було та залишається, щоб кошти, отримані від закриття злочинних схем, були спрямовані на зниження загального податкового навантаження на бізнес, особливо там, де оподаткування супроводжується великим корупційним тиском та/або спричиняє значну тінізацію. Насамперед, йдеться про заміну податку на прибуток податком на виведений капітал та зниження оподаткування зарплати, тощо.
Проте впровадження Системи автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків виявилося недосконалим, що було обумовлено такими причинами:

  • систему було запущено без належного тестування, що призвело до неготовності системи до повноцінної роботи та необхідності оперативного втручання в удосконалення механізмів;
  • була відсутність можливості введення залишків товарних запасів з кодами УКТ ЗЕД на 1 січня 2017 року, що спричинило помилкове спрацювання критеріїв ризиків;
  • СМКОР не враховувала специфіку різних галузей економіки, що призвело до значної кількості заблокованих накладних реального сектору економіки;
  • СМКОР не була узгоджена з нормами податкового законодавства, а саме з правилом першої події, що з одного боку призвело до масового блокування передплат, а з іншого дозволило створити механізм обходу основних критеріїв ризиків недоброчесними платниками податків;
  • система не була належним чином технічно протестована, що призвело до виникнення незрозумілих причин відхилення прийому пояснювальних таблиць та документів;
  • значна кількість заблокованих податкових документів призвела до значного навантаження на членів комісії, відповідальних за їх розблокування;
  • не було проведена належна роз’яснювальна робота для представників бізнесу.

Незважаючи на те, громадськість одразу ідентифікувала зазначені проблеми, їхнє усунення було неоперативним. Більш того, деякі не усунені досі. Як наслідок – на тривалий час було заблоковано значну частину податкових накладних певних категорій реального бізнесу. Тому призупинення даного механізму автоматичного блокування податкових накладних є виправданим і необхідним кроком.
Разом з тим, експерти групи Податкова реформа Реанімаційного Пакету Реформ вважають, що всі ці проблеми можна вирішити і забезпечити ефективне функціонування автоматизованої системи виявлення вагомих/істотних ризикових операцій, яка не буде призводити до блокування податкових накладних реального бізнесу. Також є неприпустиме законодавче закріплення можливості ручного блокування податкових накладних. Для повноцінного запуску СМКОР має бути реалізовані такі заходи:
До запуску системи, на основі поданих бізнесом таблиць, має бути сформовані бази даних з кодами товарів та послуг вхідної та вихідної номенклатури, які б враховували специфіку діяльності.
Має бути проведена належна роз’яснювальна робота серед бізнесу щодо роботи системи, а також підготовлений зрозумілий і чіткий механізм дії бізнесу у випадку блокування податкових документів.
Зупинка реєстрації ПН/ПК може відбуватись у автоматичному режимі на основі застосування публічного набору чітких критеріїв ризику, затверджених КМУ, зокрема: критерію, що відсікає можливість зупинки ПН/ПК за незначними операціями; критерію, що відсікає можливість зупинки ПН/ПК, якщо податкове навантаження підприємства більш ніж  2-3% тощо.
Після первинного розгляду документів Комісія має повідомляти платника, яких саме документів не вистачає по кожному типу транзакцій, та приймати додаткові документи.
Відмова у реєстрації податкових накладних має бути обґрунтована чітко зазначеною невідповідністю вхідної та вихідної номенклатури товарів (послуг), що зареєстрована в системі.
Для запобігання блокування реального бізнесу системою має бути передбачено, що через 72 години має бути відновлено реєстрацію всіх ПН/ПК, окрім тих, по яким винесено окреме обґрунтоване рішення Комісії. Кількість таких підприємств не може перевищувати 0,1% на місяць (від загальної кількості підприємств), такі підприємства підлягають позаплановій документальній перевірці. Перевірці підлягають лише ті операції платника, які стали причиною перевірки, граничний термін блокування ПН/ПК не повинен перевищувати 30 діб.
Отже, система має стати аналітичною і блокувати на місяць не більше 300-500 підприємств, які проводять сумнівні операції, що мають ознаки кримінального правопорушення, та проводити документальну перевірку на таких підприємствах з порушенням кримінальних справ у випадку підтвердження виявлених системою фактів.
Також вкрай важливим є забезпечення неможливості втручання у алгоритми роботи системи співробітниками ДФС, для цього експерти пропонують передати адміністрування баз даних до незалежно дата-центру.
Експерти групи Податкова реформа Реанімаційного Пакету Реформ закликають представників влади у інклюзивному процесі, за участі народних депутатів, представників Кабміну, експертів, представників бізнесу обговорити концепцію функціонування СМКОР та спільно погодити оптимальну та ефективну модель.

Реанімаційний пакет реформ

 

 
 
 

Rambler's Top100