Компенсация командировочному работнику затрат, понесенных при проживании у ФЛП — единщика

09:11:2011 г.
Прошу роз’яснити порядок застосування пп. 170.9.1 ПКУ у такій ситуації. Працівника було скеровано у відрядження. Після повернення він надав підтвердні документи фактичних витрат на проїзд та проживання, згідно з якими вартість проживання була оплачена на користь ФОП ― платника єдиного податку. Відповідно зазначені витрати на проживання роботодавець не може віднести до своїх витрат у податковому обліку. Чи потрібно з працівника утримувати ПДФО з суми вартості проживання, що була виплачена на користь ФОП ― платника єдиного податку, якщо він надав роботодавцю належне підтвердження цих витрат?

Відповідно до пп. 165.1.11 п. 165.1 ст. 165 розділу ІV Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-ІV (далі — ПКУ), до загально місячного (оподатковуваного) доходу платника податку не включаються кошти, отримані на відрядження або під звіт і розраховані згідно з п. 170.9 ст. 170 ПКУ. Пунктом 170.9 ст. 170 ПКУ передбачено оподаткування сум надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлений строк. Сума витрат платника податку на відрядження, що не включаються до загального оподатковуваного доходу, тобто не підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, розраховується згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 року №98 «Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів» (далі — Постанова №98), Інструкцією про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 р. №59 та іншими нормативно-правовими документами з цих питань. Після повернення з відрядження працівник зобов’язаний надати Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт. При цьому головною умовою відшкодування витрат на відрядження є наявність оригіналу документів, що підтверджують вартість таких витрат (квитки, квитанції, чеки, розрахунки тощо).
Пунктом 2 Постанови №98 визначено, що витрати на найм житлового приміщення під час відрядження відшкодовуються за наявності оригіналів підтвердних документів.
Враховуючи вищевикладене, якщо найманий працівник надає оригінали документів, які підтверджують вартість понесених витрат під час відрядження, то сума відшкодування таких витрат не вважатиметь додатковим благом працівника.

ДПА у м. Києві