У ДРС проаналізували стан виконання Плану дерегуляції у 2017 році

24:01:2018 г.

Дерегуляція є одним з основних елементів нової моделі розвитку України та невід’ємною складовою частиною європейської інтеграції.  Загалом вже було знято більше 100 регуляторних бар’єрів, серед яких скорочення більш ніж 40% дозвільних документів, обов’язкової сертифікації на 90% товарів, терміну видачі фітосанітарного сертифікату в портах (з 5 до 2 днів), скасовано карантинний сертифікат, а також скасовано близько 15 тисяч радянських стандартів.

Необхідно зазначити, що ДРС на системній основі здійснюється вивчення громадської думки результатів здійснення дерегуляції. Цей механізм застосовується через Громадську раду при ДРС. Так, представниками громадських організації внесено низку пропозицій, які увійшли до оновленого урядового плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності.

23 серпня 2016 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 615-р «Про затвердження плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», яким визначено та конкретизовано 112 завдань та, відповідно, 123 заходів.

До найбільш важливих результатів виконання Плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності, отриманих у 2016 – 2017 роках можна віднести

На законодавчому рівні:
– спрощено процедуру підготовки учасниками торгів документів, необхідних для участі в процедурах державних закупівель;
– врегульовано питання контролю за економічними концентраціями;
– запроваджено низку новацій до корпоративного законодавства;
– здійснено кроки до спрощення процедури експорту послуг;
– здійснено заходи щодо спрощення умов ведення підприємницької діяльності у сфері виробництва біологічних видів палива;
– створено умови для встановлення дієвого механізму правового регулювання експорту металобрухту для оперативної ліквідації дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку, зокрема, задля першочергового забезпечення потреб оборонної промисловості та забезпечення умов відбудови об’єктів інфраструктури;
– визначено порядок формування, правовий статус та організацію діяльності Комісії, як державного колегіального органу, а також чіткі межі компетенції НКРЕКП та повноваження необхідні для реалізації покладених на неї завдань у відповідності до стандартів, які діють в ЄС;
– визначено правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов’язки суб’єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації;
– визначено правові, економічні та організаційні засади забезпечення доступу до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільчої мережі для розташування технічних засобів телекомунікації;
– визначено виключний перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень;
– здійснено кроки до демонополізації та дерегуляції потенційно конкурентних ринків житлово-комунальних послуг та їх розвиток, забезпечення доступу до них нових учасників, зокрема реалізацію ринкових засад у сфері управління (обслуговування та утримання) багатоквартирних будинків, припинення державного регулювання цін на послуги з управління багатоквартирним будинком, спрощення процедури укладення договорів про надання житлово-комунальних послуг у багатоквартирних будинках.

На підзаконному рівні:
– удосконалено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами та впроваджено прозорий Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами;
– здійснено дії щодо усунення передумови для монополізації послуг з переробки відпрацьованих мастил. Унормовано питання неодмінної переробки відходів. Очікується, що внесення зазначених змін до постанови 1221 щодо утилізації відпрацьованих мастил має на меті усунути корупційні схеми приблизно на 200 млн. грн.;
– визначено механізм взаємодії органів доходів і зборів, державних органів, уповноважених на здійснення державного санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного, радіологічного контролю (далі – контролюючі органи), та підприємств за принципом «єдиного вікна» із застосуванням інформаційно-телекомунікаційної системи органів доходів і зборів, а також механізм обміну інформацією та документами між органами доходів і зборів та державними органами, уповноваженими на видачу документів, що підтверджують дотримання обмежень під час переміщення товарів через митний кордон України;
– з метою виявлення реального впливу державного регулювання на ціноутворення у сфері продовольчих товарів запроваджено пілотний проект щодо ціноутворення на товари і послуги у сфері виробництва та реалізації продовольчих товарів, який передбачає скасування цінового регулювання на продовольчі товари на три місяці, протягом яких буде проводитися ретельний моніторинг цін;
– спрощено умови оренди державного майна операторами телекомунікацій, зокрема, передбачено, що розміри орендної ставки за використання нерухомого державного майна операторами телекомунікацій становитимуть для розміщення офісів – 40%, для технічних засобів та антен – 18%;
– врегульовано питання доступу до кабельної каналізації електрозв’язку та удосконалення відносин між суб’єктами ринку телекомунікацій при взаємоз’єднанні телекомунікаційних мереж та наданні телекомунікаційних послуг, шляхом спрощення порядку доступу та використання об’єктів інфраструктури для розвитку телекомунікаційної мережі загального користування України;
– Уряд затвердив Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Рішення прийняте на виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності». Зокрема, документом спрощено процедуру отримання дозвільних документів на виконання робіт технічно нескладних об’єктів. Серед таких об’єктів є відновлення елементів благоустрою, перепланування ненесучих стін в квартирах, заміна покриття покрівель будинків, монтаж технічних засобів телекомунікацій та антенних споруд зв’язку, влаштування засобів безперешкодного доступу для інвалідів, тощо. Разом з тим Перелік розповсюджується на виконання аварійних робіт за наслідками надзвичайних ситуацій або зведення споруд необхідних для проведення антитерористичної операції, що дає змогу виграти час, необхідний на їх завершення.

Державна регуляторна служба України