Поза планом: п’ять гарячих запитань про перевірки

21:06:2019 г.

Документальні позапланові перевірки – тема, до якої платники завжди ставляться з певною напругою. А отже запитань щодо правильності та законності проведення таких заходів отримуємо чимало. Сьогодні відповідаю на найпопулярніші.

1. За яких умов проводиться позапланова перевірка та коли не працюють обмеження у підставах для її здійснення?

Особливістю документальної позапланової перевірки є те, що вона не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених ст. 78 Податкового кодексу України (далі - Кодекс). Обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків, або перевірки, що проводяться у межах порушеної кримінальної справи.

Зауважимо, що перелік матеріалів, які можуть бути підставами для висновків під час проведення документальних позапланових перевірок, і порядок надання платниками податків документів установлено ст. 83, 85 Кодексу, а порядок оформлення результатів таких перевірок ст. 86 Кодексу.

2. Чи мають право фіскальні органи проводити документальну позапланову перевірку, якщо предмет її вже був перевірений раніше?

Ні. Відповідно до п. 78.2 ст. 78 Кодексу контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені п.п. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Кодексу у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, вже розглядалося під час попередніх перевірок платника податків.

3. Скільки може тривати перевірка?

В залежності від того, кого саме перевіряють. Великих платників – відповідно до ст. 82 Кодексу – фіскальні органи можуть перевіряти у форматі документальної позапланової перевірки не довше, ніж 15 робочих днів. Суб’єктів малого підприємництва – 5 робочих днів. Всіх інших платників – 10 робочих днів.

4. В яких випадках перевірка зупиняється?

Можливість зупинення перевірки передбачена п. 82.4 ст. 82 Кодексу, загальний строк зупинення, не може перевищувати 30 робочих днів. В той же час – у разі необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов’язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів, перевірка може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур.

5. Яким чином  платник захищений під час перевірки? Чи може втрутитись, довести свою позицію?

Щодо цього, пп. 17.1.6 п. 17.1 ст. 17 Кодексу передбачені певні права платників податків. Зокрема, платник може бути присутнім під час проведення перевірок та надавати пояснення з питань, що виникають, ознайомлюватися й отримувати акти (довідки) перевірок, проведених контролюючими органами, перед підписанням актів (довідок) про проведення перевірки. Також у разі наявності зауважень щодо змісту порушень, складених актів (довідок) – підписувати їх із застереженням та подавати в установленому порядку контролюючому органу письмові заперечення.

Офіс великих платників податків ДФС