Содержание

НОВОСТИ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА
Хто є платником «рентоподатку» за використання води у 2018 році

З 1 січня 2018 року до п. 255.1 Податкового кодексу України (далі — ПК) внесено зміни в частині звуження кола платників рентної плати серед водокористувачів, а саме: обов’язок платника покладено на суб’єктів господарювання, що належать до первинних водокористувачів, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів.

Таким чином, ГУ ДФС у Львівській області акцентує, що з 1 січня 2018 року вторинні водокористувачі не є платниками рентної плати за спеціальне використання води. 


Нюанси сплати податку на нерухомість

Нагадаємо, що у 2018 році фізичні особи (у тому числі приватні підприємці) сплачують податок на нерухоме майно за 2017 рік. 

Головне управління ДФС у Тернопільській області повідомляє, що податкове повідомлення-рішення (далі — ППР) про сплату суми податку на нерухоме майно та відповідні платіжні реквізити надсилаються фізособам-платникам за місцем їхньої податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим роком. 

Розрахунок здійснюється на підставі відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Фізичні особи повинні сплатити податок протягом 60 днів з моменту отримання ППР. За порушення цього строку платників штрафують (від 10 до 20% своєчасно несплаченої суми). Однак у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) ППР "до 1 липня", тоді фізособи звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання (пп. 266.10.2 Податкового кодексу України).


Нормами ПК не передбачено щорічного подання працівником Заяви про застосування ПСП

Відповідно до пп. 169.2.1 Податкового кодексу України (далі — ПК) податкова соціальна пільга (далі — ПСП) застосовується роботодавцем до нарахованого працівнику доходу у вигляді заробітної плати тільки за одним місцем його нарахування/виплати.

Працівник подає роботодавцю заяву про самостійне обрання місця застосування ПСП (далі — ПСП-Заява) (пп. 169.2.2 ПК).

ПСП починає застосовуватися до нарахованих доходів у вигляді заробітної плати з місяця отримання роботодавцем ПСП-Заяви разом з підтверджувальними документами (за потреби). 

Враховуючи вищевикладене, ГУ ДФС у Дніпропетровській області зазначає, що нормами ПК не передбачено щорічного подання ПСП-Заяви. При цьому, якщо у працівника виникає право на застосування ПСП з інших підстав ніж ті, які були зазначені у попередній ПСП-Заяві, то слід надати нову ПСП-Заяву з відповідними підтверджувальними документами.


Тимчасова споруда у власності ФОП: що із платою за землю?

Відповідно до п. 2.1 розділу ІІ Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 (далі — Порядок № 244), підставою для розміщення тимчасової споруди (далі — ТС) торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності є паспорт прив’язки ТС. Для його оформлення платник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із заявою щодо оформлення паспорта прив’язки ТС, до якої поряд з іншими документами надає схему розміщення ТС (п. 2.6 розділу ІІ Порядку № 244).

На підставі вищезазначеного ГУ ДФС у Дніпропетровській області робить висновок: фізична особа — підприємець повинна мати паспорт прив’язки ТС і правовстановлюючі документи на земельну ділянку (свідоцтво про право власності або користування чи договір оренди земельної ділянки), відповідно до яких і розраховується плата за землю (обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності).


Суд підтвердив: відсутність ТТН ще не доводить, що угода фіктивна

Верховний Суд України (постанова від 6 лютого 2018 року № К/9901/2030/17, справа № 821/589/17) погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що відсутність товарно-транспортних накладних (далі — ТТН) на транспортування продукції не може автоматично свідчити про безтоварність господарської операції, за наявності інших належних доказів.

Виходячи із цього, у фіскалів відсутні підстави для донарахування сум ПДВ за безТТН-ми операціями.

Крім того, відсутність у покупців можливості придбання товарів, з урахуванням відсутності фактичних господарських ресурсів, які необхідні для провадження відповідної господарської діяльності платника, не доводить неможливості реального здійснення задекларованих операцій, з урахуванням того, що використання у виробничій діяльності транспортних засобів на підставі договорів оренди, позички чи використання власного транспорту чинним законодавством не заборонено.


Оновлено довідники пільг

Державною фіскальною службою України затверджено нові довідники пільг станом на 1 січня 2018 року:

  • Довідник № 86/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету; 
  • Довідник № 86/2 інших податкових пільг. 
Нагадаємо, що зазначені довідники застосовується при заповненні Звіту про суми податкових пільг.

 


Списана кредиторська заборгованість включається до доходу покупця-загальносистемника

У графі 2 «Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності» Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть підприємці на загальній системі оподаткування, відображається сума доходу (зокрема: кошти, що надійшли на поточний рахунок чи в касу платника податків; сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності (зокрема: вартість отриманих товарів/робіт/послуг, але не оплачених постачальнику); вартість безоплатно отриманих товарів/робіт/послуг).

ГУ ДФС у Запорізькій області зазначає: якщо кредитором-постачальником списується заборгованість (тобто сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності), то її сума включається до складу загального оподатковуваного доходу покупця-загальносистемника (оскільки йому прощається борг) та оподатковується на загальних підставах (ПДФО (ставка 18%) та військовий збір (ставка 1,5%)).


Запис до трудової книжки про період служби в АТО: різні погляди Держпраці та Мінсоцполітики
Нещодавно ми публікували роз’яснення Управління Держпраці у Кіровоградській області, яка вимагала внесення запису про військову службу до трудової книжки мобілізованого працівника. Тепер з’явилось офіційне роз’яснення Мінсоцполітики (лист від 4 квітня 2018 року № 156/0/22-18), у якому зроблені інші висновки.

Випадки надання допомоги по тимчасовій непрацездатності

Статтею 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі — Закон № 1105) передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), в разі настання в неї одного страхового випадку.

Редакція нагадує, що підприємець може отримувати допомогу від Фонду як «за себе», так і за най­маних працівників.

Управління Держпраці у Полтавській області розглянуло випадки, коли виплачується допомога по тимчасовій непрацездатності за рахунок Фонду соцстрахування.


Індекс інфляції за березень 2018 року
За даними Держстату індекс споживчих цін (індекс інфляції) за березень 2018 року (у відсотках до попереднього місяця) — 101,1%.

Мінфін пропонує платити громадянам за повідомлення про РРО-порушення: розроблено законопроект
Підготовлений мінфінівський законопроект передбачає:
  • запровадження механізму компенсації вартості покупки споживачам, які виявлять порушення при придбанні товарів чи послуг вартістю понад 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та направлять відповідну скаргу до контролюючих органів (це мотивуватиме покупців конт­ролювати дотримання вимог законодавства при здійсненні розрахункових операцій);
  • запровадження інформаційної системи в межах електронного кабінету, за допомогою якої покупець зможе перевірити автентичність розрахункового документа;
  • запровадження дворівневої системи перевірок поданих споживачами письмових звернень чи скарг засобами порталу перевірки розрахункових операцій (зокрема, на першому рівні буде проводитися камеральна перевірка поданого звернення, на другому рівні — у разі непідтвердження продавцем факту продажу товарів/послуг покупцю в ході камеральної перевірки чи неявки його для її проведення призначається фактична перевірка дотримання всіх вимог законодавства про застосування РРО, оприбуткування товарів та обліку їх руху, дотримання порядку ведення касових операцій);
  • врегулювання питання проведення розрахункових операцій та видачі розрахункових документів покупцям при реалізації товарів дистанційним способом з доставкою засобами продавця та проведенням розрахунків поза місцезнаходженням господарської одиниці продавця, запровадження можливості направлення копій розрахункового документа на оплату товару покупцю на адресу його електронної пошти та/або на номер мобільного телефону за допомогою SMS-повідомлень та/або шляхом розміщення в особистому кабінеті на сайті продавця. При цьому не передбачається наявності РРО на кожного кур’єра продавця товарів, тобто не створюється додаткового фінансового навантаження для бізнесу у вигляді вартості на придбання та обслуговування РРО.


ДЛЯ ВСЕХ ЧАСТНЫХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
Головні нюанси надання щорічної відпустки

Право на відпустку мають громадяни, які працюють у підприємця за трудовим договором (ст. 2 Закону України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР, далі — Закон № 504). Під час відпустки за працівником зберігаються його місце (посада) та середня зарплата.

Фізособам, які трудяться за цивільно-правовим договором, відпустка не надається. 

Сам підприємець не може піти у відпустку, яка регулюється нормами трудового законодавства. Хоча якщо він працює за трудовим договором в іншого роботодавця, то має право на відпустку як працівник.


Документальне оформлення відпусток: шпаргалка для роботодавця
Наведемо покроковий алгоритм, який допоможе розібратися роботодавцю в усіх «документовідпускних» нюансах.

Розрахунок та оподаткування відпускних
Чинне законодавство вимагає від роботодавця щорічно оплачувати відпустку працівникам. З точки зору оподаткування відпускні прирівнюються до зарплати. Розрахунок відпускних регулюється Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою КМУ від 8 лютого 1995 року № 100 (далі — Порядок № 100). Давайте розглянемо все по черзі.


ПРАВОВАЯ ШКОЛА ЧАСТНЫХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
Нововведення в «харчовому» законодавстві: що потрібно знати підприємцеві

Систему НАССР* в обов’язковому порядку необхідно запровадити до:
— 20 вересня 2017 року — на потужностях, які провадять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких є необроблені інгредієнти тваринного походження (необроблене молоко, м’ясо, риба і т. д.) (крім малих потужностей);
— 20 вересня 2018 року — на потужностях, які провадять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких відсутні неперероблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей);
— 20 вересня 2019 року — на малих потужностях.

HACCP — система керування безпекою харчових продуктів. HACCP — абревіатура від англійського «Аналіз ризиків і критичні точки контролю» — Hazard Analysis and Critical Control Points.


Як платнику правильно підготуватися до податкової перевірки
Найчастіше, майже кожна перевірка закінчується донарахуванням суб’єктові гос­подарювання податкових зобов’язань плюс штрафи. Платники податків реагують на такі дії ДФС стандартно й уже постфактум. Однак завжди можливо ще до перевірки виявити «слабку ланку» у своїй «обороні» і правильно підготуватися до проведення перевірки.