Содержание

НОВОСТИ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА
Нововведення в режимі роботи ЄРПН

Уряд постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 204 вніс зміни до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (нові норми набули чинності 24.03.2018 р.). Зокрема, нововведення припускають низку моментів, які потрібно обов’язково знати платникові.

  • Операційний день для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування (далі — ПН/РК) триває в робочі дні з 8 до 20 годин. Технічне обслуговування й регламентні роботи, що вимагають зупинення ЄРПН, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. 
  • Операційний день — частина дня, протягом якого здійснюються прийом від платників ПН/РК та їх реєстрація або припинення реєстрації. Тобто якщо раніше операційний день тривав з 0.00 до 23.00, то тепер він скорочений майже наполовину (з 23 годин до 12). А з урахуванням того, що сервер ДФС і так був перевантажений при реєстрації ПН/РК, через що виникали затримки, то тепер зазначена зміна означає ще більший ризик не встигнути вчасно зареєструвати ПН/РК «останнім днем». 
  • Якщо 15 число або останній день місяця припадає на вихідний, святковий або неробочий день, такий день уважається операційним днем.
  • При надходженні ПН або РК до ДФС в автоматичному режимі перевіряється наявність підстав для припинення її реєстрації.
  • У випадку припинення реєстрації ПН/РК формується квитанція, що одночасно направляється і постачальникові, і покупцеві.

Зміна місця проживання платника: порядок подання декларації та сплати ПДВ

Головне управління ДФС у Донецькій області повідомляє, що для перереєстрації платника ПДВ у разі зміни місця проживання, пов’язаного зі зміною адміністративного району, слід подати додаткову реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» до контролюючого органу за новим місцем проживання (основне місце обліку) (п. 183.7, 183.15 Податкового кодексу України, п. 4.2 розділу IV Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14 листопада 2014 року № 1130).

При цьому подання декларацій з ПДВ та сплата ПДВ суб’єктами господарювання здійснюються за попереднім місцем проживання до закінчення поточного бюджетного року, а починаючи з 1 січня наступного року — за новим місцем проживання (основне місце обліку) (ч. 8 ст. 45 Бюджетного кодексу України).


Районні ДПІ перетворюються в центри обслуговування платників

Державні податкові інспекції в районах, містах (крім м. Києва), районах у містах, об’єднані державні податкові інспекції втрачають статус юридичних осіб та приєднуються до головних управлінь ДФС у регіонах. Таке рішення Кабмін затвердив постановою «Про реформування деяких територіальних органів Державної фіскальної служби» від 28 березня 2018 року.

Таким чином, завершуються процес переходу функцій аудиту та роботи з боргом на обласний рівень, розпочатий відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII.

Районні податкові інспекції фактично перетворюються в Центри обслуговування плат­ників.


Держпраці про ведення кадрової документації

Управління Держпраці у Дніпропетровської області надало відповіді на запитання: 

  • Чи потрібно ФОП-роботодавцю, в якого є наймані працівники, вести кадрове діловодство та в якому обсязі?
  • Чи обов’язково ФОП-роботодавцю затверджувати штатний розпис, графік відпусток, правила внутрішнього трудового розпорядку, вести табель обліку робочого часу?

Ведення військового обліку працівників у ФОП: пояснення Генштабу

Генеральний штаб Збройних Сил України у листі від 27 вересня 2017 року № 321/5989 на запитання: чи дійсно фізичні особи — підприємці не ведуть військового обліку, відповів: призовників і військовозобов’язаних потрібно обліковувати за місцем роботи на усіх підприємствах, незалежно від їх підпорядкування та форми власності. 

Ще Генштаб зазначив: «Згідно з пунктом 5 статті 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», ведення персонального обліку призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання покладається на керівників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності — у тому числі на громадян-підприємців та інших самозайнятих осіб».


Дізнатися про свій страховий стаж, кількість сплачених внесків і розрахувати майбутню пенсію тепер можна через веб-портал

Міністр соціальної політики зазначив: «Наразі модернізовано спеціальний сервіс — веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, — на який можна зайти через інформаційну сторінку Фонду. На веб-порталі за допомогою електронного ключа кожна людина може увійти до особистого кабінету та подивитися, який у неї страховий стаж, розмір сплачених внесків і навіть провести попередній розрахунок своєї власної пенсії».

Зробити це можна за умови наявності електронного цифрового підпису та доступу до інтернету. Електронний цифровий підпис для входу в особистий кабінет (http://portal.pfu.gov.ua) можна також безперешкодно отримати через інтернет, якщо людина користується банківськими платіжними сервісами. Також увійти до особистого кабінету можна за допомогою логіну і паролю, який можна отримати у будь-якому відділенні Фонду за заявою.


Черговий «антиєдиноподатковий» законопроект

Останнім часом стали з’являтися законопроекти, спрямовані на урізання спрощеної системи. Зокрема, провладними депутатами розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо зменшення ставки податку на додану вартість, реформування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності та підвищення прозорості розрахункових операцій з урахуванням європейської практики» від 1 березня 2018 року № 8089 (далі — Законопроект № 8089). Коментарі до нього наведені на стор. 8–10 № 6 газети за 2018 рік. На щастя, Законопроект № 8089 був відкликаний 19 березня 2018 року.

Однак існують ще інші законопроекти, спрямовані проти спрощеної системи, зокрема проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо заходів з детінізації обігу товарів і послуг» від 27 вересня 2017 року № 7142 (далі — Законопроект № 7142).

Голова Комітету ВРУ за повну фіскалізацію готівкових розрахунків

Послабити податкове навантаження на бізнес можливо за умови повної фіскалізації готівкових розрахунків. Таку заяву зробила Ніна Южаніна, Голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

«Надати послаблення для всіх верств населення — наприклад, знизити ставки на продукти харчування, підняти поріг застосування малим та середнім бізнесом спрощеної системи оподаткування або ще більше спростити її можливо, проте лише за умови виведення 60% української економіки з тіні, адже нині левова частка товарів, що реалізуються на українських базарах і ринках є контрабандними або контрафактними, тобто такими, що не обліковуються та з яких не сплачені податки», — наголосила Н. Южаніна.

За її словами, вирішити цю проблему дозволить повна фіскалізація готівкових розрахунків, впровадження якої має супроводжуватися спрощенням процедур реєстрації та обслуговування касових апаратів і зниженням витрат бізнесу на їх придбання.

«Усі операції мають проходити через касовий апарат, наданий державою чи придбаний на умовах розтермінування. Тільки невиданий чек має стати єдиною підставою для штрафу в розмірі повної вартості товару, проданого без реєстрації. Лише тоді ми зможемо говорити про поступове впровадження повної фіскалізації та, як наслідок, виведення економіки з тіні», — підсумувала Голова Комітету.

Редакція не згодна з цією позицією, оскільки застосування касових апаратів як фіскального інструмента не гарантує детінізації економіки. Як приклад можна навести ситуацію на ринку реалізації алкогольної продукції, де давно запроваджено використання РРО, однак кількість конт­рафактного товару на ньому не скорочується.



НАЛОГОВЫЙ КАЛЕНДАРЬ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
Податковий календар приватних підприємців на травень 2018 року
У календарі (ТУТ)  наведено найпопулярніші для приватних підприємців граничні строки подання звітності та сплати податків (зборів). Для уникнення проблем з контролюючими органами рекомендуємо не відкладати виконання своїх податкових обов’язків на останній день.


ДЛЯ ВСЕХ ЧАСТНЫХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
Податкові пільги з ПДФО та військового збору у 2018 році

Наведемо найпопулярніші доходи фізичних осіб, які звільняються від обкладання ПДФО та військовим збором у 2018 році. Складність ситуації полягає у тому, що ФОП можуть:

  • 1) виплачувати дохід як податковий агент — ФОП (наприклад, роботодавець, або покупець/замовник за договором цивільно-правового характеру). Це може бути дохід, що виплачується як громадянину, так і ФОП;
  • 2) отримувати дохід як громадянин, тобто не пов’язаний з підприємницької діяльністю;
  • 3) отримувати доходи від здійснення підприємницької діяльності як ФОП.
Застосовувати пільги, про які говоритимемо в цій статті, треба тоді, коли йдеться про дохід громадянина, й це важливо як для податкового агента, так і для фізособи-отримувача. Відповідно наша публікація стосується 1-го та 2-го випадку (тобто нижченаведені пільги не застосовуються до підприємницьких доходів).

Фіскали про новації у блокуванні податкових накладних

Запропонований ДФСУ підхід до побудови нової системи блокування податкових накладних/розрахунків коригування (далі — ПН/РК) значно відрізняється від тієї моделі, яка працювала минулого року. Так, раніше ПН/РК проходила два етапи, перший з яких був «відсікаючий», коли ПН/РК відповідала критеріям та реєструвалася. Якщо ПН/РК не проходила цей етап, вона перевірялася на «пересорт» (проведення сумнівних операцій, за результатами яких може бути сформований фіктивний податковий кредит).

Нова система аналізу ПН/РК має чотири етапи:

  • відсікаючий;
  • контроль наявності ознак ризиковості платника податку;
  • моніторинг відповідності показникам, яким визначається позитивна податкова історія платника;
  • перевірка ризиковості здійснення операцій.


ДЛЯ ЧАСТНЫХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ НА ОБЩЕЙ СИСТЕМЕ
Загальносистемник не отримував доходу: чи треба подавати річний податковий звіт
Ситуація: Чи заповнює та подає ФОП на загальній системі оподаткування додаток Ф2 та декларацію про майновий стан і доходи, якщо протягом звітного періоду дохід від підприємницької діяльності не отримувався?


ВСЁ ДЛЯ ПЛАТЕЛЬЩИКОВ ЕДИНОГО НАЛОГА
Чи потрібно подавати «нульову» «єдину податкову» декларацію
Запитання: Чи зобов’язані підприємці — плат­ники єдиного податку, що не мають по­каз­ників або об’єктів, які підлягають декларуванню (оподаткуванню), подавати декларацію з єдиного податку?

РРО у єдинників: особливості застосування у чотирьох відповідях

У публікації розглянемо ситуації, коли ФОП-єдинники здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а саме:

  • коли єдинникам потрібно розпочати застосовувати РРО;
  • як обчислити дохід у цілях визначення обов’язковості застосування РРО;
  • РРО-нюанси продажу «складних» товарів;
  • який порядок застосування нефіскальних РРО.


ПРАВОВАЯ ШКОЛА ЧАСТНЫХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
Індексація зарплати за квітень 2018 року

Розрахунок сум індексації проводиться за кожним працівником окремо.


Чи варто оскаржити у фіскалів податкові повідомлення-рішення

У підприємця, якому фіскали донарахували податкові зобов’язання, є два шляхи їх оскарження: в апеляційному порядку (в контролюючому органі вищого рівня) або подати позовну заяву до адміністративного суду.

У публікації розглянемо доцільність першого варіанта (плюси та мінуси), тобто апеляційного оскарження.