Уряд постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 204 вніс зміни до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (нові норми набули чинності 24.03.2018 р.). Зокрема, нововведення припускають низку моментів, які потрібно обов’язково знати платникові.
Головне управління ДФС у Донецькій області повідомляє, що для перереєстрації платника ПДВ у разі зміни місця проживання, пов’язаного зі зміною адміністративного району, слід подати додаткову реєстраційну заяву за ф. № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» до контролюючого органу за новим місцем проживання (основне місце обліку) (п. 183.7, 183.15 Податкового кодексу України, п. 4.2 розділу IV Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14 листопада 2014 року № 1130).
При цьому подання декларацій з ПДВ та сплата ПДВ суб’єктами господарювання здійснюються за попереднім місцем проживання до закінчення поточного бюджетного року, а починаючи з 1 січня наступного року — за новим місцем проживання (основне місце обліку) (ч. 8 ст. 45 Бюджетного кодексу України).
Державні податкові інспекції в районах, містах (крім м. Києва), районах у містах, об’єднані державні податкові інспекції втрачають статус юридичних осіб та приєднуються до головних управлінь ДФС у регіонах. Таке рішення Кабмін затвердив постановою «Про реформування деяких територіальних органів Державної фіскальної служби» від 28 березня 2018 року.
Таким чином, завершуються процес переходу функцій аудиту та роботи з боргом на обласний рівень, розпочатий відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII.
Районні податкові інспекції фактично перетворюються в Центри обслуговування платників.
Управління Держпраці у Дніпропетровської області надало відповіді на запитання:
Генеральний штаб Збройних Сил України у листі від 27 вересня 2017 року № 321/5989 на запитання: чи дійсно фізичні особи — підприємці не ведуть військового обліку, відповів: призовників і військовозобов’язаних потрібно обліковувати за місцем роботи на усіх підприємствах, незалежно від їх підпорядкування та форми власності.
Ще Генштаб зазначив: «Згідно з пунктом 5 статті 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», ведення персонального обліку призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання покладається на керівників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності — у тому числі на громадян-підприємців та інших самозайнятих осіб».
Міністр соціальної політики зазначив: «Наразі модернізовано спеціальний сервіс — веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, — на який можна зайти через інформаційну сторінку Фонду. На веб-порталі за допомогою електронного ключа кожна людина може увійти до особистого кабінету та подивитися, який у неї страховий стаж, розмір сплачених внесків і навіть провести попередній розрахунок своєї власної пенсії».
Зробити це можна за умови наявності електронного цифрового підпису та доступу до інтернету. Електронний цифровий підпис для входу в особистий кабінет (http://portal.pfu.gov.ua) можна також безперешкодно отримати через інтернет, якщо людина користується банківськими платіжними сервісами. Також увійти до особистого кабінету можна за допомогою логіну і паролю, який можна отримати у будь-якому відділенні Фонду за заявою.
Останнім часом стали з’являтися законопроекти, спрямовані на урізання спрощеної системи. Зокрема, провладними депутатами розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо зменшення ставки податку на додану вартість, реформування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності та підвищення прозорості розрахункових операцій з урахуванням європейської практики» від 1 березня 2018 року № 8089 (далі — Законопроект № 8089). Коментарі до нього наведені на стор. 8–10 № 6 газети за 2018 рік. На щастя, Законопроект № 8089 був відкликаний 19 березня 2018 року.
Однак існують ще інші законопроекти, спрямовані проти спрощеної системи, зокрема проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо заходів з детінізації обігу товарів і послуг» від 27 вересня 2017 року № 7142 (далі — Законопроект № 7142).Послабити податкове навантаження на бізнес можливо за умови повної фіскалізації готівкових розрахунків. Таку заяву зробила Ніна Южаніна, Голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
«Надати послаблення для всіх верств населення — наприклад, знизити ставки на продукти харчування, підняти поріг застосування малим та середнім бізнесом спрощеної системи оподаткування або ще більше спростити її можливо, проте лише за умови виведення 60% української економіки з тіні, адже нині левова частка товарів, що реалізуються на українських базарах і ринках є контрабандними або контрафактними, тобто такими, що не обліковуються та з яких не сплачені податки», — наголосила Н. Южаніна.
За її словами, вирішити цю проблему дозволить повна фіскалізація готівкових розрахунків, впровадження якої має супроводжуватися спрощенням процедур реєстрації та обслуговування касових апаратів і зниженням витрат бізнесу на їх придбання.
«Усі операції мають проходити через касовий апарат, наданий державою чи придбаний на умовах розтермінування. Тільки невиданий чек має стати єдиною підставою для штрафу в розмірі повної вартості товару, проданого без реєстрації. Лише тоді ми зможемо говорити про поступове впровадження повної фіскалізації та, як наслідок, виведення економіки з тіні», — підсумувала Голова Комітету.
Редакція не згодна з цією позицією, оскільки застосування касових апаратів як фіскального інструмента не гарантує детінізації економіки. Як приклад можна навести ситуацію на ринку реалізації алкогольної продукції, де давно запроваджено використання РРО, однак кількість контрафактного товару на ньому не скорочується.
Наведемо найпопулярніші доходи фізичних осіб, які звільняються від обкладання ПДФО та військовим збором у 2018 році. Складність ситуації полягає у тому, що ФОП можуть:
Запропонований ДФСУ підхід до побудови нової системи блокування податкових накладних/розрахунків коригування (далі — ПН/РК) значно відрізняється від тієї моделі, яка працювала минулого року. Так, раніше ПН/РК проходила два етапи, перший з яких був «відсікаючий», коли ПН/РК відповідала критеріям та реєструвалася. Якщо ПН/РК не проходила цей етап, вона перевірялася на «пересорт» (проведення сумнівних операцій, за результатами яких може бути сформований фіктивний податковий кредит).
Нова система аналізу ПН/РК має чотири етапи:
У публікації розглянемо ситуації, коли ФОП-єдинники здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а саме:
Розрахунок сум індексації проводиться за кожним працівником окремо.
У підприємця, якому фіскали донарахували податкові зобов’язання, є два шляхи їх оскарження: в апеляційному порядку (в контролюючому органі вищого рівня) або подати позовну заяву до адміністративного суду.
У публікації розглянемо доцільність першого варіанта (плюси та мінуси), тобто апеляційного оскарження.